Google BERT

Google BERT update: wat je moet weten​

Google heeft zijn zoekmachine geüpdatet. Deze update van Google is één van de belangrijkste algoritme updates in de afgelopen 5 jaar.  Wij gaan je, zo makkelijk mogelijk, uitleggen wat deze update betekent en wat het voor gevolgen kan hebben voor jouw online vindbaarheid.

Noah Winkelman | SEO Specialist

Noah Winkelman | SEO Specialist

Schrijver van dit blogbericht

BERT, wat heeft hij er mee te maken?

Bert heeft in principe niks met de update te maken. BERT is een afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformer. Kort samengevat is dit een algoritme dat de context in menselijk taalgebruik beter kan begrijpen. Het toevoegen van korte woorden in een zoekopdracht kan een groot verschil maken in de resultaten.

Een voorbeeld

Google zelf geeft een mooi voorbeeld.

Zoekt iemand op “2019 brazil traveler to usa need a visa” is het woordje “to” verschrikkelijk belangrijk. Wat diegene probeert te vinden is een antwoord op de vraag of iemand die vanuit Brazilië naar de US reist, een visum nodig heeft.

Vóór de Google BERT Update gaf Google als resultaat: een artikel uit de Washington Post met betrekking tot hoe mensen vanuit Brazilië naar de US kunnen reizen zónder visum.

Dit is helemaal niet waar de zoeker op terecht wil komen.

Wat de zoeker graag wil vinden, is informatie over het aanvragen van een visum. Hierop is het beste zoekresultaat natuurlijk een informatiepagina van de ambassade van de US. Google probeert dit nu mogelijk te maken met de nieuwe Google BERT Update.

Wat voor invloed heeft deze update op mij als zoeker en mij als website eigenaar?

Google geeft aan dat dit de grootste zoekmachine update is van de afgelopen 5 jaar. Deze update zal dan ook invloed hebben op 10% van de zoekresultaten.

De update betekent vooral dat Google zelf slimmer is geworden in het selecteren van relevante zoekresultaten. Hierdoor is de content van jouw website nóg belangrijker geworden.

Wat er in de afgelopen jaren is gebeurt draait Google nu weer om. De afgelopen jaren zijn wij als zoekers beter geworden in Googlen naar informatie. Google wil met de BERT update ervoor zorgen dat beter begrepen wordt waarop zoekers resultaten willen vinden én waar websites op gevonden willen worden. 

Naast bovenstaande spelen ook gesproken zoekopdrachten een grote rol. De manier waarop een gesproken zoekopdracht samengesteld is, is natuurlijk compleet anders dan een getypte zoekopdracht. Als je iets uitspreekt zul je namelijk complete zinnen zeggen.

Wat kan ik zelf doen om in te spelen op de BERT update?

Google zal vanaf het moment dat de update live staat, zoekopdrachten beter kunnen begrijpen. Hierdoor is het nóg belangrijker dat de content van jouw website aanslaat en de website op SEO technisch gebied geoptimaliseerd is. Door aan deze richtlijnen te voldoen, kan er ingespeeld worden op de Google BERT update en een goede vindbaarheid gecreëerd worden.

Wat kan ik zelf doen om in te spelen op de BERT update?

Wij leggen je de Google BERT update graag, onder het genot van een kop koffie, nog een keer uit. Maak een afspraak voor een geheel vrijblijvend adviesgesprek en we gaan kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.